17 КВІТНЯ 2018 РОКУ БУЛА ПРОЧИТАНА ЛЕКЦІЯ НА ТЕМУ «ЧУМАЦТВО В СЕРЕДНІЙ НАДДНІПРЯНЩИНІ»

Категорія: Культурно-освітні заходи Створено: Субота, 21 квітня 2018, 08:41
Notice: Undefined variable: info in /home/ksere795/niez.com.ua/templates/urbanlife/html/com_content/article/default.php on line 176

17 квітня 2018 року для учнів 8-го класу Комунального закладу Київської обласної ради «Переяслав-Хмельницький ліцей-інтернат «Патріот» завідувачем відділу «Музей народного сухопутного транспорту Середньої Наддніпрянщини» була прочитана лекція на тему «Чумацтво в Середній Наддніпрянщині».

Слухачі мали можливість простежити розвиток як засобів пересування, так і трансформацію шляхів сполучення, що давали можливість долати простір та з’єднувати людські долі у минулому та сьогоденні України. Чумацтво належало до найпрестижніших видів заняття і промислу українців. Повагу до нього зумовлювали, з одного боку, відносна надійність заробітку, з іншого — працелюбність, сумлінність, доброта, лагідність, щирість та інші позитивні риси характеру прасола (чумака). Тому в середньовіччі майже всі юнаки мріяли стати якщо не лицарем-козаком, то бодай чумаком. Та далеко не кожному щастило досягти своєї заповітної мети — подолати не лише об'єктивні соціально-економічні перепони, а скоріше складні дорожні й психологічні випробування. Більшість шляхів загальноукраїнського значення сьогодні засновані саме чумаками. Коли нашу територію вкривали безкраї степи, доріги виключно з’єднували між собою найближчі села. Чумакам було не вигідно втрачати час, подорожуючи поселеннями, і вони прокладали власні маршрути, прив’язуючись лише до річок (задля орієнтації на місцевості та постійного доступу до прісної води). Ще задовго до влаштування залізниць, воловий віз поступається кінному. Найбільш цінні товари, що вимагали швидкої доставки, перевозилися кіньми. Але, чугунка (залізниця) зробила чумака зайвим, вона стала могутнім конкурентом, якому чумацький промисел намагався протистояти та марно. Чумак не міг конкурувати з дешевшим і швидшим залізничним транспортуванням.

І все ж, незважаючи на це, чумацтво становило одну з найколоритніших ділянок у виробничо-господарській діяльності українців, позначилося на розвиткові певних галузей традиційної культури — народній медицині й ветеринарії, звичаях й обрядах, уснопоетичній творчості, мистецтві та розвитку товарно-грошових відносин.

Під час лекції за допомогою ілюстративного матеріалу та фотопрезентації були представлені зразки чумацьких маж, ярем, дерев’яних коліс.

Завідувач відділу «Музей народного сухопутного транспорту Середньої Наддніпрянщини»                        Л.М. Шкіра