21 ЛИСТОПАДА – СВЯТО «СОБОР АРХАНГЕЛА МИХАЇЛА ТА ІНШИХ НЕБЕСНИХ СИЛ БЕСПЛОТНИХ». ІКОНИ «СОБОР СВ. АРХАНГЕЛА МИХАЇЛА» ТА «АРХАНГЕЛ МИХАИЛ ГРОЗНЫХ СИЛ ВОЕВОДА» У ФОНДОВОМУ ЗІБРАННІ НІЕЗ «ПЕРЕЯСЛАВ»

Категорія: Історичний календар. Обрядовість Створено: Вівторок, 20 листопада 2018, 20:13

Архангел Михаїл у Писанні називається «князем», «Вождем воїнства Господня». Ім’я «Михаїл» означає «Хто, як Бог». Його називають Архістратигом, тому що він очолив небесне воїнство, котре повстало проти янголів – відступників від Бога та їх предводителя Люцифера (Денниці).

Церква шанує Архангела Михаїла як захисника віри і борця проти ересей і усілякого зла. На іконах його часто зображують з вогняним мечем у руках, або зі списом, вражаючим диявола. На поч. ІV ст. Церква встановила свято Собору (совокупності) святих янголів на чолі з Архангелом Михаїлом 21 (8) листопада.

У фондовій колекції НІЕЗ «Переяслав» знаходяться ікони «Собор Архангела Михаїла» та «Архангел Михаил грозных сил Воевода».

Ікона «Собор Архангела Михаїла» (інв. № М-90 КН-3163) ХІХ ст., с. В'юнище Переяслав-Хм. р-ну. Композиція складається з верхньої та нижньої частин. У верхній частині зображено Св. Трійцю, оточену золотавим сяйвом з шестикрилими Серафимами у червоному вбранні по боках. Поруч напис: «Св. Троица».

У нижній частині зображено сім Архангелів, попереду в центрі – св. Архістратиг Михаїл у шоломі, зі списом та щитом у руках, по боках – Архангели Гавриїл з гілкою білої лілеї у руці та Рафаїл, який тримає за руку хлопчика в білій туніці. Ззаду – чотири янголи – Селафіїл, Уриїл, Варахіїл та Ієгудиїл. Янголи мають вигляд юнаків з довгим каштановим волоссям,  одягнених у зелені та темно-червоні далматики з золотистою облямівкою та темно-сині плащі. Тло ікони – блакитне.

Ікона «Архангел Михаил грозных сил Воевода» (інв. № М-57 КН-3145) кін. ХІХ ст., с. Велика Буримка Чорнобаївського р-ну Черкаської обл.  У центрі композиції  на золотистому тлі – Архістратиг Михаїл у військових золотих обладунках, з-під яких видніється темно-зелений оксамитовий одяг, і золотій короні, верхи на червоному крилатому коні. Біля ніг вершника розміщене зображення палаючого міста – символу «погибельних» земних царств, котрі гинуть у чорних водних глибинах. В одній руці Архангел тримає спис із навершям у вигляді 8-конечного хреста, котрим поціляє сатану, зображеного як крилатого бородатого чоловіка темно-сірого кольору з двома обличчями, в другій – Євангеліє і повід від коня. Глас вкладеної в уста довгої труби сповіщає про настання Страшного Суду, над головою простирається веселка – Престол Господень. Завершує композицію зображення Христа Еммануїла біля приготованого літургічного престолу (лівий верхній кут ікони), під котрим зображене кадило. Євангеліє та кадило символізують торжество Новозавітної Церкви.

Над центральним образом на світло-коричневому тлі напис: «Небеснаго Царя Державы крепкій силный страшный и грозный Воевода от Бога учиненъ Архистратигъ Михаилъ Предстатель Престолу Господню і Величествія всегда готовъ храбрствуя супостатъ небояся і никогда отлучаяся поднебесную проходя просвещая і утверждая і устрашая всехъ:».

Ліворуч під зображенням Христа Еммануїла і під кадилом написи: «Престолъ Твой Боже в векъ века;», «Жезлъ Твой жезлъ правости жезлъ Царствія Твоего;», «Изыде отъ кадила благоуханіє по всей Вселенней;».

Праворуч від св. Архангела Михаїла написи: «Ізыде Слово Божие по всей Вселенней», «Гласъ ізыде отъ трубы убразуетъ Второе Христово Пришествіє;».

Знизу під іконою на світло-коричневому тлі напис: «Морю воскипевшу врагу оскудевша оружия в конецъ і грады разрушилъ еси погибе память его съ шумомъ;».

Центральне зображення св. Архістратига Михаїла облямоване тонкою чорною рамкою з золотистим орнаментом.

На полях ікони розміщені 6 невеликих прямокутних образів: вгорі справа і зліва – св. мч. Димитрія та св. мц. Параскеви, знизу – свв. мучеників Назарія Римлянина, Протасія, Гервасія та Келсія Медіоланських.

Св. Архангелу Михаїлу моляться про допомогу у складних ситуаціях, у небезпеці, з проханням про покровительство під час війни, про захист від наглої смерті, стихійних лих, ворогів, злодіїв, убивць та грабіжників.

Цього дня з нагоди закінчення сільськогосподарських робіт і великого свята українці ходили в гості та відпочивали напередодні Різдвяного посту.

Провідний зберігач сектора обліку музейних цінностей відділу науково-фондової роботи                       Олена Калінович

Головний зберігач фондів                                                                                                                        Катерина Прокопенко